Neem contact
met me op

Andy Vlaeminck

tel +32 (0)473 66 12 25

Cases en Projecten

Sanoma Retail

Het verkooppunt - de traditionele krantenwinkel en nieuwe kanalen - speelt nog steeds een cruciale rol in het verkopen van magazines. Het team dat...

Lees de volledige case

Weg met de powerpoint !

gepost op 09/09/2010 in categorie Tips and tricks

Ik weet dat ik hiermee misschien een heilig huisje intrap of tegen een aantal conventies in ga. Maar ik zal het toch blijven zeggen. Niet omdat ik zelf te lui ben om presentaties te maken. Integendeel. Maar gewoon omdat ik keer op keer moet vaststellen dat ze een nefast effect hebben tijdens eerste meetngs en kennismakingsgesprekken. Dus :weg met de powerpoint !!

Ik zie het keer op keer. Je zit voor het eerst met iemand rond de tafel. En voor je het weet klapt hij of zij een laptop open. Niet zelden vergezeld door wat geklungel met kabels en een projector. En net als je wil gaan lopen, word je meegevoerd voor een spannende tocht door een powerpoint met 50 of 60 slides. Alle bekende items passeren de revue. Een voorstelling van het bedrijf inclusief organigram en cijfers, het team, de filosofie ..... En als het even tegen zit, krijg je er ook nog een ingewikkelde methodielk bovenop, compleet met indrukwekkende cijfers en dito schema's. Heb je zo'n tafereel al eens echt goed geobserveerd ? Na 5 minuten verliezen de mensen al een beetje hun aandacht. Na 10 minuten schakelen ze over op automatische piloot en zitten ze de presentatie gewoon uit. Het energieniveau zakt onder het vriespunt. Nul dialoog. Nul interactie. Dus weg er mee !! Geef géén presentaties. Toch niet tijdens een eerste gesprek. Als mensen dat soort info willen, hebben ze het waarschijnlijk al lang online opgezocht. Of je stuurt het hen achteraf door. Dat is meteen een nieuw contactmoment. Breng liever een echt gesprek op gang. Stel vragen. Zorg dat de klant zoveel mogelijk praat. Dan ontdek je misschien waar de prospect echt behoeft aan heeft.